Wat doen bij schade < Terug naar schade overzicht

Hieronder zijn de verschillende stappen uitgelegd wat u moet ondernemen bij schade.

Brand

Schade beperken

Zonder uzelf in gevaar te brengen, moet u alle nodige maatregelen treffen om de schade zoveel mogelijk te beperken:

– Schade voorkomen of de omvang ervan beperken
– Voorkomen dat de brand zich kan uitbreiden of herhalen

Schade beperkende maatregelen worden vergoed door de brandverzekering.

Meld het schadegeval aan uw makelaar

Elk gedekt schadegeval moet u zo snel mogelijk aan uw makelaar melden of aangeven. Bezorg alle details aan uw makelaar om de opstart en afhandeling van het schadegeval zo veel mogelijk te vergemakkelijken: datum, plaats, oorzaak, beschrijving van de schade en het verlies, etc. Laat bestekken opmaken voor herstelling en neem voldoende foto’s.

Aanstelling

Na aangifte van het schadegeval zal er in de meeste gevallen een expert worden aangesteld die de schade zal komen opmeten. De maatschappij zal zich meestal baseren op zijn verslag om de schadevergoeding te bepalen. 

Auto

Blijf vooral rustig

Blijf vooral rustig bij een aanrijding met een ander voertuig. Wees voorbereid dankzij de volgende richtlijnen en tips. Doet de tegenpartij moeilijk, voelt u zich geïntimideerd of zijn er gewonden? Raadpleeg dan direct de politie. Zijn er zwaargewonden, bel dan direct een ambulance Kleine of grote omnium? Glasbraak wordt kosteloos vergoedt bij Carglass bij vertoning van uw groene kaart.

Familiale

Let op de vrijstelling

Wanneer u zelf (of leden van het gezin) schade hebben veroorzaakt aan een derde dient u deze natuurlijk te vergoeden. In het overgrote deel van de gevallen zal er geen tussenkomst zijn aangezien er altijd en Engelse of vast vrijstelling is opgenomen in het contract. Pas wanneer de schade groter is dan deze vrijstelling zal er tussenkomst zijn. Wanneer u zelf (of leden van het gezin) schade hebben geleden door een derde zal deze andere partij moeten instaan voor de vergoeding hiervan.

– Zorg ervoor dat u de nodige gegevens uitwisselt (identiteitsgegevens, adres, telefoonnummer, etc.).
– Neem foto’s en tracht de omvang van de schade zo veel mogelijk in kaart te brengen (o.a. originele facturen).
– Breng uw makelaar direct op de hoogte.

 

Nuttige telefoonnummers

logo_ag_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 078/15 3000

logo_baloise_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 03/870 95 70

logo_europ_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 02/550 05 55

logo_axa_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 02/533 75 75

logo_dkv_belgium

T: 02/287 64 11

logo_allianz2_bw

T: 02/214 61 11

logo_allianz_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 02/529 76 70

logo_euromex_bw

24 uur op 24, 7 dagen op 7
T: 03 451 45 55

logo_das_bw

T: 09/233 54 27

logo_generali_bw

T: 02/403 89 00

logo_vivium_bw

T: 02 406 35 11

Contacteer ons